En İyi Uygulama Örnekleri - İçeride Değil, İçinizdeyim!
Sincan Halk Eğitim Merkezinin yürütmüş olduğu önemli faaliyetlerden bir tanesi de Sincan Ceza İnfaz Kurumları ile kurulan işbirliği doğrultusunda cezaevlerinde bulunan, eğitimden mahrum kalmış dezavantajlı bireylerin topluma uyumları konusunda yapılan çalışmalardır.
KURUM TANITIMI
Sincan Halk Eğitim Merkezinin yürütmüş olduğu önemli faaliyetlerden bir tanesi de Sincan Ceza İnfaz Kurumları ile kurulan işbirliği doğrultusunda cezaevlerinde bulunan, eğitimden mahrum kalmış dezavantajlı bireylerin topluma uyumları konusunda yapılan çalışmalardır.
Bu doğrultuda Kadın Kapalı Cezaevi içerisinde bulunan kreş bölümde açılan kurslar ile burada kalan çocuklu kadın mahkumların 0-6 yaş arası çocuklarının eğitim öğretimden geri kalmaması, onların cezaevinden çıktıklarında topluma daha kolay adaptasyon sağlaması, çocukların bilişsel, duygusal, sosyal, psiko-motor, fiziksel ve kişilik gelişimlerinin cezaevi ortamlarından etkilenmemesi ve cezaevi etkilerinin en aza indirgenmesi için yapılan çalışmaları içermektedir.
Aynı zamanda anneleri ile birlikte cezaevinde bulunan çocukların imkânların sınırlı olması nedeniyle dış dünya ile bağlantılarının etkinlikler, oyunlar, müzikli çalışmalar vb. ile sağlanması hedeflenmektedir. Cezaevinde bulunan dezavantajlı bireylerin de bu tür etkinliklere istekleri doğrultusunda katılarak hem kendileri hem de çocukları için gelişimsel fayda sağladıkları gözlenmektedir.
Cezaevinde annesinin yanında yetişen çocukların dış dünya ile bağlantılarının sınırlı olması, uyarıcı çevre yoksunluğu bu çocuklarda gelişim alanlarında birçok eksikliğin olduğunu göstermektedir. Bu nedenle aşağıda bahsedilen alanlar üzerine farklı etkinlikler yapılarak çocukların içinde bulunduğu mahkûmiyet hayatına bir nebze olsun ışık olmaya çalışıyoruz.
BİLİŞSEL GELİŞİM
Kavram becerilerinin kazanılması için renk, sayı, şekil çalışmaları yapılmakta, bunlara yönelik etkinliklerle gelişimleri desteklenmektedir.
DİL GELİŞİMİ
Cezaevi koşullarında sınırlı kelime haznesine sahip, yetiştirilen ortam neticesinde dil gelişimde, iletişim kurma becerilerinde sorunlu bireyler olarak yetişen çocukların şarkılar, tekerlemeler, parmak oyunları, hikayeler, şiirler ile desteklenerek gelişimlerine katkı sağlanmaktadır.
SOSYAL DUYGUSAL GELİŞİM
Çocukların farklı insanlarla iletişim kurması, sohbet etmesi, yeni deneyimler yaşaması onların sınırlı ortamdaki sosyal gelişimleri için yapılan etkinliklerdendir. Bu etkinlikler ile insanları tanıma, iletişim kurma becerilerini geliştirmektedir.
Cezaevinde bulunan çocuklar ile sohbet ettiğinizde sorularınıza verdikleri yanıtlar, sordukları yeni sorular genellikle cezaevini dışında yaşananlarla ilgilidir. Genellikle ‘Öğretmenim dışarıda kedi var mıydı?’ ya da ‘Sizin eviniz burada değil mi? Neden dışarıda yaşıyorsunuz?’ gibi sorularla onların aslında özgürlüğe ne kadar muhtaç olduklarını sorulara yükledikleri duygulardan anlayabiliyoruz.
FİZİKSEL GELİŞİM
Hareket etmek, oyun oynamak bir çocuğun doğası gereği içten gelen özelliklerindendir ve engellenemez hakkıdır. Ancak sınırlı ortam itibariyle çocukların hareket yetenekleri kısıtlanmaktadır. Bu nedenle cezaevi kreşi içinde bulunan park ile her fırsatta hareket eğitimi yapılarak jimnastik, hareketli oyunlar, büyük kas gelişimine yönelik tüm etkinlikler ile destek sağlanmaktadır.
Not : Faaliyet alanımızın cezaevinde kalan mahkum çocuklarına yönelik olması, kişilerin daha sonraki hayatlarında olumsuz etki yaratmaması nedeniyle eğitim, etkinlik ve faaliyetlere ait görsel ve videolara yer verilmemiştir.